درباره ی جهاد اقتصادی


.

جهاد اقتصادی از ترکیب دو کلمه ی جهاد و اقتصاد تشکیل می شود که با تشریح هر کدام از این دو و تلفیق آنها با هم  (البته با بررسی شرایط زمانی و مکانی مختلف) می توان مفهوم این عبارت را که امسال به این نام توسط امام خامنه ای (مد ظله العالی) مزین شده است، کشف کرد. ابتدا باید گفت که کلمه ی جهاد در چارچوب قرآنی قرار می گیرد و به معنی تلاش برای برداشتن مانع از سر راه است.و اگر مانعی هم نباشد یشرفت هر چه سریعتر در جهت تعالی است و با توجه به سال قبل که دارای نام همت مضاعف و کار مضاعف بود باید زیرکانه تر به این انتخاب امام خامنه ای نگاه کرد که چرا ایشان به همت مضاعف و کار مضاعف اکتفا نکرده اند و مفهومی بالاتر از آن یعنی جهاد را برگزیدند، چه اینکه ایشان در 1/1/90 در حرم مطهر رضوی به همت مضاعف دولت نمره ی مثبت داده اند ولی پر واضح است که ایشان به این مقدار اکتفا       نکرده اند..

این مطلب، می رساند که کار بسیار سنگین و موانع و مشکلات فراوان است، اما با انتخاب لفظ جهاد که یک لفظ قرآنی و از ارکان اصلی برای برون رفت از مشکلات در ادبیات اسلام ناب است خود به خود ذهن را به سمت سخت کوشی برای خدا و صبر در این راه و اینکه( ان الذین آمنوا و الذین هاجروا و جاهدوا فی سبیل الله اولئک یرجون رحمه الله ...) سوق می دهد که طبق کلمه ی یرجون (امید می برند) می توان گفت که اگر جهاد نباشد نمیتوان به خروج از مشکلات و برطرف کردن موانع فکر کرد.

و اما کلمه ی اقتصاد، که با لفظ جهاد در ترکیب جهاد اقتصادی پیوند خورده است، این نکته را به ذهن متواتر می کند که امام خامنه ای با یک دید بسیار گسترده و عمیق با انتخاب این عبارت در پی به ارمغان آوردن خیر دنیا و آخرت برای مردم بوده اند. و در لایه های عمیق تر میتوان گفت که این انتخاب نیاز به یک ایدئولوژی غنی و همه جانبه نگر دارد که آن جز اسلام ناب نیست. که این مسئله خود جای بسی بحث دارد که در این مقال نمی گنجد. اما این قضیه ابعاد دیگری هم دارد. وقتی شما لغت اقتصاد را می شنوید ناخودآگاه ذهنتان  به سمت کلماتی چون عدالت، هدفمند کردن، صنعت، نفت، بازار، فقر، مفاسد اقتصادی، بیکاری و ... سوق پیدا میکند. در تبیین این مسئله باید واقع بین بود و گفت که مردم مشکلاتی دارند و این مشکلات باید حل شود

بنا به فرموده مقام معظم رهبری کمک به رفع نیازهای مردم جزو جهاد اقتصادی است وهم نیز باید فرهنگ کار و تلاش آن هم لله رابین مردم ایجاد کرد، اگر نه ، مشکلات جانبی بدی رابه دنبال خواهد داشت چرا که رسول خدا (صلی الله علیه واله وسلم) فرمودند : فقر از هر دری وارد شود فحشا از در دیگر می آید. البته باید گفت:که این حدیث برای کسانی است که این کلام امیر المومنین (علیه السلام)که میفرمایند(قناعت بزرگترین ثروت است) را سر لوحه خود قرار نداده اند به هر حال دشمن هم بیکار ننشسته و در تکاپو برای توقف کشور ایران است لذا سیاست هایی نظیر تحریم را پیش گرفته است که برای برون رفتن از این مشکلات طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در عسلویه 8/1/1390 (باید به توانایی های خویش باز گردیم) لذا باید در اقتصاد(تولید، توزیع ومصرف) جهاد کنیم تا پیشرفت کنیم ، اما باید بدانیم در ادبیات دینی ما پیشرفت منهای عدالت ارزش نداردکه این دهه هم مسمی به نام پیشرفت و عدالت شده است .

 در کنار همه ی این مسائل با توجه به تجارب قبلی  متأسفانه مواردی چون اکو سالاری بترسیم و... شاهدیم که به محض نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری  کمتر کسی به تیین ابعاد این نام و نظریه پردازی درباب آن می پردازد و کمتر تلاش برای فرهنگ سازی آن صورت می گیرد بلکه فقط سخنان رهب کبیر انقلاب را اکو می کنند و سطح شهر وسر در اداره ها و جلو سررسیدها و... با نام آن سال نقاشی می شود و آخرش هم آن می شود که حضرت ایشان ازهمت و کار مضاعف میرسند به جهاد چرا که انجام کارهای انجام نشده ی سال یا سالهای قبل و کارهای امسال را همت مضاعف نمی تواند پاسخگو باشد و نیاز به جهاد است و به نظر می رسد اگر همین طور پیش برود جهاد به دست و پازدن هم مبدل بشود. در پایان این سوال پیش می آید  که با توجه به این قضایا وظیفه ی جنبش دانشجویی چیست؟

 به نظر من جنبش دانشجویی با توجه به جایگاه و امتیازی که دارد باید مطالبه ی عدالت را در رأس امور خود قرار دهد، چه این که مقام معظم رهبری فرمودند(یک لحظه از مطالبه ی عدالت دست نکشید) و اینکه پیگیر رسیدگی به مفاسد اقتصادی باشند ومطالبه ی ثابتشان از مراجع ذیر بط باشد والبته باید مواظب باشند که در مصداق ها توقف نکند چراکه توقف بی جا مانع کسب است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد